کد خبر 344402
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹

روزنامه الایام گزارش داد که ترکیه اقدام آمریکا علیه تروریست‌های داعش را بدون برنامه می‌داند که نه تنها تروریسم را از بین نمی‌برد بلکه باعث ایجاد سازمان‌های تروریستی جدید خواهد شد.

به گزارش مشرق، روزنامه الایام چاپ بیروت طی مقاله‌‌ای به چند و چون شرکت ترکیه در ائتلاف ضد تروریست آمریکا اشاره کرده و نوشته است: آمریکا از ترکیه می‌خواهد تا بار دیگر در سیاست خارجی خویش در دایره غرب قرار گیرد و از نگاه به خاورمیانه بازگردد، این موضوع هم از نشانه‌های مختلفی قابل رؤیت است که بارزترین آن شرکت نیروی دریایی ترکیه در مانور مشترک با نیروی دریایی آمریکا در دریای سیاه است که ذهن ناظران را به دوران جنگ سرد می‌برد.

در تازه‌ترین اتفاق نیز آمریکا از ترکیه خواسته است تا در ائتلاف ضد تروریسم علیه داعش شرکت کند و آسمان و پایگاههای خود را برای این منظور در اختیار واشنگتن قرار دهد. مسأله‌ای که آنکارا را چه در داخل و خارج در شرایط سختی قرار داده است.

اقدام ترکیه علیه تروریست‌ها بعد از آن باید اتفاق بیفتند که آنکارا پیش از این داعش را یک جنبش اهل سنت علیه دولت نوری‌المالکی خوانده  و کمک‌های بسیاری برای این منظور به تروریست‌ها کرده بود.

اما در بعد خارجی نیز آنکارا اقدام علیه داعش را به زیان سیاست‌های خود می‌بیند، ترکیه سعی داشته در طی این سال‌ها چهره اسلام معتدل خود را در منطقه به نمایش بگذارد و حال دعوت آمریکا برای جنگ در منطقه را به زیان این سیاست خود می‌بیند و آن را یک دام می‌داند

پیش از این سازمان اطلاعات ترکیه در همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی اروپایی در صدد جلوگیری از سفر تروریست‌ها از اروپا به سوریه  و پیوستن به گروههای تندرو شده است، به طوری که طبق گزارشات طی یک سال اخیر بیش از 830 تن از این افراد در فرودگاهها و مرزهای ترکیه توسط مأموران امنیتی ترکیه دستگیر شده‌اند، اما از سوی دیگر گزارشات اطلاعاتی غربی‌ها بر حضور 1500 شهروند ترکیه در بین تروریست‌های داعش تأکید دارند که این موضوع از سوی مقامات ترک تکذیب شده است.

همکاری ترکیه با ناتو به سوی یک عضو فعال در این پیمان پیش می‌رود، اما آمریکا از آنکارا می‌خواهد به طور تمام و کمال در مبارزه با تروریست همراه واشنگتن قرار گیرد؛ اما ترکیه در یک جنگ مستقیم و زمینی قرار نخواهد گرفت، وضع امروز ترکیه بسیار شبیه سال 2003 است که ارتش ترکیه علیه عراق وارد عمل نشد.

ترکیه جنگ علیه تروریسم در منطقه را صرف مبارزه با داعش نمی‌داند و اعتقاد دارد که از ورای این درگیری گروههای تروریستی جدید شکل خواهند گرفت؛ مخصوصا اینکه جنگ علیه تروریست‌های داعش بیش از سه سال طول خواهد کشید و در طول این مدت گروههای جدید شکل خواهند گرفت.

ترکیه معتقد است که آمریکا نمی‌تواند طرحی برای منطقه خاورمیانه داشته باشد. آمریکا قصد دارد علیه تروریست‌هایی اقدام کند که از سوی کشورهای عربی خلیج فارس مورد حمایت قرار می‌گیرند، کشورهایی که خود در ائتلاف مذکور حضور دارند.

آمریکا از ترکیه خواسته است تا مرزهای خود را به روی تندروها ببندد و اجازه قاچاق سوخت از سوریه و عراق را ندهد، آنکارا از قرار گرفتن در هر نوع نقشی در ائتلاف ضد تروریسم که آزادی دیپلمات‌های ترک در دست داعش را تضمین نکند می‌ترسد و بنابراین هنوز بر بستن مرزهای خود تعهدی نداده و همچنین در اختیار قرار دادن پایگاههای هوایی خود به ائتلاف ضد داعش را رد کرده و صرفا ارسال کمک‌های انسان دوستانه را بر عهده گرفته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    0 0
    ترکهای عثمانی خائن (آذری های خودمان بسیار شریف هستند). این کشور ترکیه در طول دوران حیتش جز خیانت به اسلام و مسلمین کاری نکرده. از زمانی که ترکهای عثمانی به دربار بنی عباس راه پیدا کردند، روزگار مسلمانان بد و بدتر شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس